map

keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Ankkurointia ja upeita hiekkarantoja

13.7.2016 Högsåra (Kejsarhamn) - Sandön - Helsingholmen 8nm

Tänään heräsimme kaikessa rauhassa, sillä mikä kiire meillä olisi ollut: Olemme viimeinkin Saaristomerellä ja edetä omaan rauhalliseen tahtiin ilman paineita matkan etenemisestä.

Päätimme purjehtia Helsingholmeniin, ja pysähtyä matkalla viereisessä Sandössä. Sandön on todellinen hiekkainen paratiisisaari: Ei rakennuksia, ei laitureita, vain hiekkaa ja kangasmetsää ja saarta kiertävät upeat hiekkarannat. Koska Sandössä ei ole lauturia, ankkuroidutaan siellä suoraan hiekkarannalle. Rannat on matalat, joten ajoimme niin lähelle rantaa kuin Mainetan syväys antoi myöten ja laskimme ankkurin. Kovasti teki mieli käydä saarella ja kumivenettä ei ole niin mikä neuvoksi? Kannattaa katsoa oheinen video.

Tältä reissulta jäi vahvasti sellainen tunne että seuraavalla kerralla tullaan kumiveneen ja hyvien eväiden kanssa ja vietetään koko päivä tällä upealla saarella.

Sandössä veneet ankkuroidaan suoraan hiekkarannalle

Sandön itäinen kärki jatkuu matalana riuttana meren alle

Mainetta Sandön hiekkapuokamassa

Matalalla vedellä tästä pääsisi kävelemään kuivin jaloin Tallören -saarelle

Sandöstä jatkoimme parin mailin päähän Helsingholmeniin tarkoituksenamme yöpyä saarella. Harmiksemme neljältä iltapäivällä satama oli kuitenkin aivan täynnä eikä laituriin mahtunut enää venettäkään. Jäimme suojaiselle lahdelle ankkuriin sillä lähellä ei ole muita satamia, eikä muissakaan satamissa todennköisesti olisi sen enempää tilaa tähän aikaan iltapäivästä. Valmistauduimme jo jäämään ankkuriin yöksi kunnes taktikointimme tuotti tulosta yhden purjeveneen lähdettyä ja vapautettua paikka meille. Olemme erittäin tyytyväisiä että pääsimme rantaan, yö ankkurissa ei varsinaisesti houkutellut. Kävimme illala kävelyllä Helsingholmenissa ja huomasimme saaren olevan hiukan erilainen kuin Sandön, kallioisempi ja vehreämpi. Täytyy sanoa että saarien monimuotoisuus yllättää, kun on nähnyt yhden ei todellakaan ole nähnyt koko sitä luonnon kirjoa, mikä saarilla odottaa.

Helsingholmenin Hemviken

1. Täydellinen paratiisisaari kesäpäivän viettoon, todellakin! Hauska kuvakulma videossa, kun uit ja kädet näkyvät etualalla :)! On teillä hieno reissu!

2. Sandön on kieltämättä yksi upeimmista Saarista missä olen käynyt. Tuolla käydessä tuli taas mieleen että olisi mukava päästä käymään myös Gotska Sandössä, joka on samantyyppinen saari, mutta paljon suurempi ja vaikeasti tavoitettavissa keskellä itämerta.

3. Alan ymmärtää, mikä purjehduksessa koukuttaa - aina löytyy uusia upeita paikkoja, joita tutkia ja samalla haastaa itseään pyrjehtijana vielä vähän haastavampiin reissuihin.

4. Kyllä, tuo on aivan totta. Purjehduksessa haasteita riittää loputtomiin.