map

Pages

maanantai 31. heinäkuuta 2017

Nilkuttaen Korpoströmiin ja moottorin korjausta

18.7.2017 Jurmo - Korpoström (21nm)





Katastrofipäivän jälkeisenä aamuna heräsimme Jurmossa ja teimme aamupalaksi kaurapuuroa. Koko yhdeksän hengen miehistö sai aamupalakseen vain puuroa, koska jääkaappi ei toiminut ja Jurmon kaupassa ei ollut sopivia ruokia tarjolla. Edellisen illan tonnikalasalaatin jälkeen vahvempikin aamupala olisi kelvannut, mutta puurolla kuitenkin mentiin tällä kertaa. 

Aamupuuron jälkeen jännitimme toimivatko edellispäivänä tehdyt korjaukset ja pääsemmekö liikkeelle omin avuin. Käynnistimme moottorin ja kaikki näytti toimivan niin kuin pitääkin: Jäähdytysvesi roiskui pakoputkesta ja mitään ylimääräisiä vuotoja ei moottorissa enää ollut, joten ei muuta kuin liikkeelle ja kohti Korpoströmiä.

Luottamus moottoriin oli kuitenkin aika heikko, joten käytimme moottoria mahdollisimman vähän. Tuuli oli onneksi melko suotuisa ja pääsimme koko matkan vain yhdellä halssin vaihdolla ja ajamalla moottorilla yhteensä muutaman mailin. Rantautuessamme Korpoströmin aurinkoiseen satamaan fiilis oli melko korkealla, olimme jälleen sivistyksen ja palveluiden ääressä ja ennen kaikkea hinausta ei tarvinnut tilata tällä kertaa. 

Seuraavana aamuna menimme parin päivän paastoamisen päätteeksi Korpoströmin hotellin aamupalalle. Kymmenen euron hintaan saa maittavan aamupalan, jonka parhaita asioita on maukas uunipuuro ja juureen itse leivotut sämpylät. Tuli syötyä aika runsaasti kun edessä oli reipas matka kahden lauttavälin päähän Turkuun moottorin osia hakemaan ja takaisin.


Korpoströmin aamupala on maittava ja runsas
Turusta haimme osien lisäksi vaimon sukulaisilta lainaan akkuporakoneen. Reissu sujui varsin sujuvasti sillä onneksi keskellä viikkoa ja päivää Nauvon ja Korppoon lautoilla ei ollut ruuhkaa. Kun osat oli saatu veneeseen, niiden asentaminen oli lopulta melko helppo homma. Ainoa enemmän aikaa vienyt vaihe oli katkenneen pultin poraaminen pois kierteiltään. Kiitoksia vielä kerran siskon miehelle avusta ja uskomattomasta taidosta saada koneet toimimaan!


Vesilukko paikallaan. Ilman vettä tämä sulaa joten kannattaa olla tarkkana!

Yksi impellerin kannen pultti katkesi irrotettaessa ja jouduttiin poraamaan pois.
Iltapäivällä Siskon perhe lähti kotiin ja jäimme taas omalla porukalla veneelle. Juttelimme moottorihaasteista veneen toisen osakkaan kanssa ja hän vinkkasi että nesteet kannattaa vielä tarkistaa. Tutkin illan päälle moottoriöljyn ja se näytti olevan ihan ok. Avasin lämmönvaihtimen tarkistaakseni jäähdytysnesteen ja suorastaan järkytyin kun en tavoittanut sormella kokeillessani nestepintaa ollenkaan, jäähdytinnestettä oli aivan liian vähän. Jäähdytinnesteen puuttuminen voi johtua viallisesta moottorista, mutta neste vähenee myös ajan kuluessa jos nestettä ei lisätä huoltojen yhteydessä. Jos moottori ei olisi kunnossa, olisimme jälleen loukussa satamassa, emmekä pääsisi minnekään ilman ulkopuolista apua. Tässä vaiheessa kotiin pääseminen alkoi tuntua jo melko huokuttelevalta ajatukselta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti