map

Pages

lauantai 22. heinäkuuta 2017

Huoltohommia Maarianhaminassa

10.7.2017 Kastelholm - Maarianhamina Itäsatama (13nm)

Kastelhomista Maarianhaminan Itäsatamaan on vain lyhyt parin tunnin matkan, minkä ajoimme moottorilla koska oli aika tyyntä. Ennen Maarianhaminaa on kapea Lemstromin kanaali, jonka silta aukeaa vain tunnin välein lyhyeksi aikaa. Odottelimme kanaalin edustalla ainakin puoli tuntia ennen kuin pääsimme ajamaan läpi kanaalista. Kanaaliin tulee ajaa heti kun silta aukeaa ja veneet ajavat molempiin suuntiin yhtä aikaa, mikä kannattaa muistaa ettei joudu odottelemaan tuntia seuraavaa aukaisua.

Veneitä Lemströmin kanaalissa.

Miehistöä Melissan kannella Lemstromin kanaalissa

Maarianhaminan itäsatamassa yllätti kuinka ahdas satama on. Satamassa on paalukiinnitys ja paalujen väli vastapäisen laiturin paalurivistöön on hädin tuskin hiukan enemmän kuin Melissan pituus. Onneksi ei juurikaan tuullut ja veneen sai käännettyä käyttäen moottoria vuorotellen pakilla ja eteenpäin ratin ollessa kokoajan vasemmalle käännettynä, jolloin vene pyörähtää käytännössä paikallaan. Lopulta Melissa solahti nätisti paalujen välistä ja kesälomareissun toinen legi oli onnellisesti takanapäin.

Satamamanöövereiden jälkeen lähdimme Maarianhaminan kävelykaduilla syömään. Vieläkin harmittaa kun Texas Longhorn lopetti Maarianhaminassa, koska sieltä sai erittäin hyviä pihvejä ja hampurilaisia suoraan hiiligrilliltä. Menimme Ravintola Dinosiin, jossa söimme talon hampurilaiset. Arvio: Pihvi liian pieni, juusto huonosti sulanut, annos liian pieni, liian irtonainen hampurilainen, maut eivät tue toisiaan. Parasta annoksessa oli ranskankerma-dippi, johon oli sekoitettu mustapippuria ja muitakin mausteita.

Ravintola Dinosin talon hampurilainen
Jälkiruoaksi söimme Torikadulla Ahvenanmaan pannukakut, joka on paksu ja maukas pannukakku, jossa on kardemummaa ja mannaryynejä, päällä vadelmahilloa ja kermavaahtoa. Pannukkakku oli erittäin hyvää kuten aina ja vei lopun nälän mikä liian pienestä hampurilaisateriasta jäi harmittamaan hampaankoloon.

Ahvenanmaan pannukakkua
Ruoan jälkeen jäimme hetkeksi shoppailemaan kävelykaduille ja lapset pääsivät pitkään odottamaansa lelukauppaan. Maarianhaminassa kauppoja ei ole erityisen paljon, mutta osa näistä vaikutti oikein hyviltä, ainakin lelukauppa ja keittiötarvikekauppa tekivät vaikutuksen.

Shoppailua aurinkoisella Torikadulla

Shoppailureissulta tarttui mukaan tämä ylisuuri kumiankka

Kävimme pelaamassa minigolfia sataman viereisessä Äventurgolf -radalla.
Seuraavana päivänä satoi ja serkut lähtivät laivalla kotia kohti. Pidimme satama- ja huoltopäivän, pesimme pyykkiä, imuroimme veneen imurilla, jonka sai satamasta panttia vastaan ja kävimme kaupassa. Koska jääkaapin toiminta ei herättänyt luottamusta, ostimme vain muutaman päivän ruoat tällä kertaa.

Veneen imurointia satamasta lainatulla imurilla

Olette ehkä huomanneet, että reissumme on jo päättynyt, mutta blogitekstit laahaa hiukan jäljessä. Kirjoitan kyllä reissun loppuun, ja joku videokin on ehkä tulossa. Reissun loppuosa oli todellinen jännitysnäytelmä, useamman kerran pohdittiin joudutaanko veneelle tilaamaan riskialtis ja erittäin kallis hinaus kotisatamaan. Näistä hiukan tuonnempana kun viimeisellä lomaviikolla pitäisi olla aikaa kirjoitella.