map

Pages

sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Helsingholmenin valkoinen hevonen

25.-27.5.2017 Parainen - Helsingholmen (17nm) - Högsåra (7nm) - Parainen (24nm) Kolmen päivän työviikon jälkeen suuntasimme heti keskiviikkoiltana Paraisille valmiiksi viikonlopun purjehdusta varten. Helatorstain ja perjantaivapaan ansiosta saimme nelipäiväisen viikonlopun ja lähdimme luonnollisesti Saaristomerelle viettämään laatuaikaa. Perjantaina suuntasimme kohti etelää, koska sääennusteen mukaan puhaltaa kaksi päivää pohjoistuuli ja sen jälkeen tuuli vaihtaa suuntaa etelään. Kun kerrankin on mahdollista purjehtia molempiin suuntiin myötäisellä oli helppo päättää lähteä kohti tuttuja ja upeita saaria Helsingholmenia ja Högsåraa.

Matkalla huomasimme että Melissa itse asiassa kulkee varsin mukavasti suhteellisen kevyelläkin tuulella. Tuuli puhalsi alle kymmenen metriä sekunnissa, mutta silti matka taittui noin kuuden seitsemä solmun nopeudella. Nopeudella on melko paljon merkitystä vähänkin pidemmillä matkoilla. Helsingholmenin sataman suojaisuus yllätti jälleen kerran, merellä tuuli ja oli melkein vaahtopäivä, lahdessa oli täysin tyyntä ja jopa helteisen lämmintä. Näin toukokuussa tilaa oli vielä vaikka saavuimme vasta kuuden aikaan. Saunavuoroja ei enää ollut joten lähdimme illalla tutkimaan saarta ja sen asukkaita.

Hubbe asuu Helsingholmemissa ympäri vuoden ja on varmasti Saaristomeren kuvatuin hevonen

Helsingholmenissa keula kiinnitetään rantaan ja osassa paikoissa on poijuja, osassa perä kiinnitetään ankkurilla. Lahden perää kohti satama madaltuu. Lahti soveltuu hyvin myös ankkurointiin. Laiturilla on sähköt muttei vettä.

Helsinholmenin saarella asutaan ympäri vuoden ja hevosen lisäksi siellä on kissoja, kaneja ja tavallisesti myös lampaita.

Pohjoistuulen ansiosta ilma oli kirkas ja terävä valo jätti niemenkärkeen pitkät varjot auringon laskiessa.

Viikonlopun tavoitteina oli purjehtimisen lisäksi tehdä myös hiukan huoltotöitä. Edellisellä reissulla huomasimme että toinen akku pitää vaihtaa, navigointi-instrumenttien paikkoja täytyy vaihtaa ja vessan pumppu täytyy uusia. Perjantai menikin mukavasti näissä askareissa, minkä lisäksi saunoimme "Vuoden venesaunassa 2016" upeissa maisemissa saaren toisella puolella.

Vessan vanha pumppu valutti nesteitä takaisin pönttöön, joten pumppu vaihdettiin uuteen Twist&Lock -malliin. Helppo homma ja yllättäen myös siisti kun pumppasi vettä etukäteen riittävästi putken läpi.

"Vuoden venesaunan 2016" ranta ja maisemat on vertaansa vailla
Veneen perässä on varmasti yli kaksi metriä syvää, mutta silti tähän aikaan vuodesta pohjaan näki täysin vaivattomasti.

Illan päälle purjehdimme vielä läheiseen Högsåraan. Ajatuksena oli käydä kahvilla kuuluisassa Farmors Cafeessa, mutta vasta matkalla tarkistimme netistä että kahvila aukeaa vasta kesäkuun 10. päivä. Pikkuisen pettyneinä jatkoimme matkaa, mutta oli toisaalta mukava päästä vähän purjehtimaan. Högsårassa yritimme ensin peräparkkia, mutta tuuli oli hiukan liian voimakas minun kokemukselle, joten lopulta täytyi ajaa nöyrästi keula edellä laituriin. Kun vene oli kiinni huomasimme toisen puolen laituria olevan huomattavasti suojaisampi ja päätimme siirtä veneen sinne. Pieniä lisämanöövereitä ja saatiinpahan hyvää rantautumisharjoitusta.

Högsåran kyläsatama on viihtyisä, mutta hiukan tunnelmaa latisti kun Farmors Cafe oli kiinni ja satama ei ollutkaan aivan suojainen pohjoistuulelle.