map

Pages

sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Melissan syyshuolto ja talvitelakointi


Melissa purjehdittiin Espooseen lokakuun alussa, mutta Espoon kaupunki kieltäytyi myöntämästä talvisäilytyspaikkaa ennen kuin lokakuun puolen välin jälkeen. En ihmettele pursiseurojen satamien olevan niin suosittuja: Espoon kaupunki ei pystynyt myöntämään meille väliaikaista laituripaikkaa ollenkaan ja talvipaikan vasta todella myöhään syksyllä, kun Espoon pursiseuralta laituripaikan sai kahdesssa päivässä viikonlopun aikana kyselemällä facebookissa ja talvipaikan olisi saanut samalla. Meillä ainoat syyt käyttää kaupungin palveluita on hiukan alhaisempi hinta ja pursiseurojen jäsenyyden mukana tulevat velvoitteet, kuten yövartiointi jopa kaksi kertaa vuodessa. 


Melissa nostopäivän 15.10. aamuna EPS:n laiturissa. Laiturit ja Melissan kansi olivat jään peitossa, onneksi meri oli vielä sulana :)
Talvipaikkaa odotellessa meillä oli muutama viikko aikaa tehdä talvitelakoinnin valmisteluita ja huoltoja veneelle. Paraisilla Melissan masto oli pystyssä myös talvella, kun normaalisti masto lasketaan alas. Emme tienneet millaisen talvisäilytyspaikan Melissa saa ja voiko paikassa säilyttää mastoa telineellä, joten  rakensimme veneen kannelle mastopukit. Kun lopulta saimme talvipaikan, huomasimme että olisi maston voinut laittaa naapuriveneen tapaan maassa olevien paljon pienempien pukkien päälle.


Mastopukit teimme painekyllästetystä materiaalista
Teimme kattavan moottorin huollon mukaan lukien öljyn, laturin hihnan,  jäähdytinnesteen, polttoaineen-, ilman- ja öljynsuodattimen vaihdon. Jäähdytysnesteen vaihto oli kaikkein vaativin homma ja hiukan nihkeä senkin vuoksi että nesteet joutui käytännössä valuttamaan tyhjennysletkujen puuttuessa moottoritilaan ja kuivaamaan sieltä rätillä. Kun nesteet oli saatu pois koneesta uuden nesteen saaminen moottoriin ja lämminvesiboileriin vaati järjestelmän ilmaamista.

Jäähdytinnesteen vaihtoa. Vanha jäähdytinneste täytyi ensin valuttaa moottoritilaan ja kuivata sieltä pois napolla ja räteillä


Vanha moottorin ja vesilukon välinen pakoputken pätkä oli liian lyhyt uudelle vesilukolle ja vaihdettiin hiukan pidempään

Melissa nostettiin ylös 15.10. Veneen nosti Kuljetus Karttunen Oy, jota voin erittäin lämpimästi suositella. Kertaakaan aikaisemmin maston lasku ja veneen nosto ei ole mennyt näin kätevästi ja nopeasti, vaikka teimme tämän homma Melissalla ensimmäistä kertaa. Olimme toki valmistelleet veneen nostoa varten huolella, mutta hämmästyttävää oli että autonkuljettajan lisäksi maston laskuun tarvittiin vain yksi henkilö, kun kuski tietää mitä tekee ja osaa ohjeistaa oikealla tavalla.


Melissa matkalla talvitelakalle

Kun Melissa saatiin pukin päälle, piti vielä rakentaa katos pressuja varten. Tässä vaiheessa alkoi olla jo marraskuu ja päivät lyhetä ja kylmetä uhkaavasti. Katoksen tekeminen ja veneen siivoaminen olivat viimeiset ponnistukset, joihin kului monta pitkää ja pimeää iltaa kylmällä ja tuulisella talvisäilytysalueella. Näiden jälkeen syksyn tehtäviin kuului vielä pohjan hionta kevään maalausta varten, mutta meille alkoi riittää venehommat tältä kaudelta. Edelliset 5-6 viikkoa mukaan lukien viikonloput oli menneet veneen parissa ja motivaatio käyttää vielä seuraavat 2-3 viikkoa alkoi lähennellä nollaa. 

Tilasimme pohjan kunnostuksen urakoitsijalta, jonka kanssa asiointi sujui hyvin. Saimme helposti sovittua lasimurskan käytöstä puhalluksessa, mikä on sallittu puhallusmateriaali Espoon satamissa ja muistakin yksityiskohdista, kuten hionnasta gelcoat- pinnalle. Lopulta meidän ei tarvinnut tavata urakoitsijaa ollenkaan eikä käydä edes näyttämässä venettä. Etumaksun jälkeen urakoitsija vain lähetti eräänä joulukuun iltana kuvan, josta selkeästi näki että homma oli tehty kun Melissan pohjan väri oli vaihtunut punaisesta valkoiseksi. Tähän asti  pohjan kunnostuksen tilaaminen vaikuttaa erittäin hyvältä ratkaisulta ja odotamme myös maalauksen onnistuvan yhtä sujuvasti kevään puolella.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti