map

Pages

perjantai 15. kesäkuuta 2018

Melissan kevätkunnostus





Melissan kevätkunnostus kesti tänä keväänä pitkään, sillä kaikenlaista korjattavaa ja puunattavaa oli paljon. Työt aloitettiin maaliskuun 23. päivä ja homma saatiin maaliin vesillelaskupäivänä 25. toukokuuta. Tässä välissä käytännössä kaikki lauantait menivät aamusta iltaan venettä kunnostaessa, sunnuntait nettiä selatessa ja uusia tarvikkeita tilatessa ja illat tarvikkeita hankkien seuraavan viikonlopun tehtäviä varten. Työmäärä oli valtava, mutta onneksi se on nyt tehty, vene toimii hyvin ja samalla opimme veneestämme erittäin paljon.

Pedestaalin aukkojen paikkaus

Melissan pedestaalissa oli ylimääräisiä reikiä ja aukot olivat uusille instrumenteille liian suuret. 

Ensiksi ylimääräisiin aukkoihin laitettiin lasikuitumattoa ja epoksia

Tämän jälkeen hiontaa, gelcoat -täytettä, hiontaa, gelcoat -täytettyä ja lisää hiontaa ja lopulta ylimääräiset aukot katosivat kokonaan

Sähköjärjestelmän parannus

Melissaan valittiin pitkän harkinnan jälkeen perinteinen diodi erottamaan akut toisistaan. Muita vaihtoehtoja olisi olleet erilaiset releet ja transistorilla toimivat ratkaisut. Emme saaneet kunnollista käsitystä miten älylataus toimii releiden kanssa ja transistoriratkaisut olivat aika kalliita. Diodi on käytännössä vikaantumaton, mikä painoi vaakakupissa melko paljon. Diodi laskee jännitettä 0,7V minkä vuoksi akkua ei saa moottorilla aivan täyteen, mutta tätä varten meillä on AC-laturi ja aurinkopaneeli


Molemmat akut vaihdettiin uusiin. Hupiakuksi valitsimme Sunwindin  "niin suuren kuin mahtuu" AGM -akun


Uusi hupiakku oli niin suuri, että jäähdytysletkuihin täytyi tehdä ylimääräinen mutka
Merivesipumppu jäi vuotamaan hiukan viimekesäisen episodin jäljiltä. Tiivistäminen vaati kannen pintojen vesihionnan ja yhden pultin korvaamisen uudella kokoa suuremmalla pultilla


Kannelle asennettiin 50W aurinkopaneeli
Akun valvontamittarin Shuntti, joka mittaa läpikulkevaa virtaa 

Akun valvontamittarista näkee virran ulos tai sisään, jännitteen ja summittaisesti akun varaustason. Vaikuttaa laitteena erittäin pätevältä 
Vanha AC- laturi lakkasi toimimasta ja tilalle vaihdettiin 20 ampeerin laturi tuplakaapeleilla

Korjaukset ja kevätkunnostus

Peräkannen tiikki alkoi harmiksemme repsottamaan kulmasta
Puhdistus, sikaflexiä ja paino päälle muutamaksi päiväksi ja tiikki oli taas paikallaan


Kannen ja kylkien vahaukseen tarvitaan kunnollinen vahauskone. Kierrosluvun säädöllä varustettu tehokas kone on täysin välttämätön työkalu



Uudella koneella vahaus alkoi luistaa ja pinnat kiiltämään


Samaan aikaan urakoitsija sai pohjan maalauksen valmiiksi. 


Uusi sininen pohja on siisti ja tyylikäs




Melissan perään saatiin viimeinkin veneen oikea nimi. Tähänkin hommaan kului puolikas miestyöpäivä

Lämmittimen korjaus


Melissan diesellämmitin ei ole toiminut koko aikana kunnnolla ja päätin ottaa selvää missä vika on. Itse laite näytti olevan hyvässä kunnossa, joten mittasin vain anturit ja totesin niiden olevan ok

Termostaatin anturin vastus oli sen sijaan jotain aivan muuta kuin manuaalissa, joten kokeilin vaihtaa anturin tilalle säätövastuksen ja lämmitin alkoi toimimaan!

Kun vika oli paikallistettu, netistä uusi lämpötila-anturi-säädin ja asennus paikalleen. Ei tarvinnut vielä ostaa uutta lämmitintä vaikka "asiantuntijat" niin kovasti väittivät

Jääkaapin koneikon vaihto

Edellisenä kesänä tuskailimme oireilevan jääkapin kanssa ja tänä kesänä luulimme aluksi että kone kuitenkin toimii. Ei toiminut ja vaihdoimme koneikon uuteen. 

Asennus oli lopulta melko helppo tehdä itse. Isothermin koneikossa kaikki putket on täynnä kylmäainetta valmiiksi ja kun erikoisliittimet laittaa kiinni tiivistyy ne itsestään ja mitään erikostyökaluja ei tarvita.


2 kommenttia:

  1. Mainitsit,että asensit lataukseen diodipaketin, joka alentaa akulle tulevaa jännitettä. Minulla on saman näköinen VP-kone mallia 2030. Siinä lähtee laturilta keltainen johto hupiakun napaan. Tämä johto haistelee akun saamaa todellista jännitettä ja laturin säädin osaa kompensoida diodin ja johdon aiheuttaman jännitehäviön. Ilmeisesti laturi ei kuitenkaan osaa huomioida, sinulla on AGM-akku, joka vaatineen 0,1 V korkeamman jännitteen.
    Veneesi lienee joku Bavaria, kun paikat ovat vähän saman näköisiä kuin minulla. Minulla 38 vm. 2003.

    VastaaPoista
  2. Pitänee viimeistään keväällä tutkia olisiko tuo kompensointi mahdollista, mastervoltin diodissa tällainen mahdollisuus on, mutta laturinkin pitäisi tukea kompensointia. Kone on VP MD-2030C. Kiitoksia vinkistä!

    VastaaPoista