map

Pages

lauantai 20. heinäkuuta 2019

Ruotsin luonnonsatamia: Napoleonvik, Kroksö Ostkobben ja Träskö Storö

11.7.2019 Wasahamn (Ruotsi) - Napoleonvik (Ruotsi) (16nm) 
12.7.2019 Napoleonvik (Ruotsi) - Lökholmen (Ruotsi) - Kroksö Ostkobben (Ruotsi) (20nm) 
13.7.2019 Kroksö Ostkobben (Ruotsi) - Waxholm (Ruotsi) (23nm) 
14.7.2019 Waxholm (Ruotsi) - Träskö Storö (Ruotsi) (16nm)



Matkalla Tukholmasta etelään oli toinen toistaan upeampia huviloita


Eteläinen reitti Tukholmasta on kapea. Söimme Savulohipastaa


Reitti kapenee välillä hädin tuskin kahden veneen levyiseksi. Syvyyttä on kuitenkin minimissään noin kolme metriä


Mahtuuko tuosta? Maston huipun ja sillan väliin jää noin 15 metriä :)


Purjehdimme tästä eteenpäin perheen kanssa. Ruotsissa paistaa aurinko, Suomessa kylmät säät jatkuivat







Napoleonvik (Ruotsi)



Napoleonvik on erittäin suojainen ja suosittu luonnonsatama päivämatkan päässä Tukholmasta. Ruotsalaisessa luonnonsatamassa on tietysti viihdettä tarjolla illan ratoksi!


Syvyyttä oli noin 10 metriä ja laitoimme keulaankkuriin. Lahdessa oli veneitä yli kuusikymmentä ja olen lukenut juttuja että joskus on ollut yli sata.


Veneitä oli paljon ja ankkurissa olevat tulivat melko lähelle. Ruotsalainen naapurivene oli huolissaan onko meidän vene liian lähellä mutta vakuuttelin että kyllä siinä on tilaa riittämiin


Lohikeittoa kylmä- ja lämminsavulohesta ja pågen -leipää


Leijulautailun lisäksi Ruotsalaiset suppailivat lahdella




Lökholmen (Ruotsi)




Lökholmen on melko ahdas ja matala satama Sandhamnin vieressä. Peräparkkiin ei kannata laittaa. Satamakirjan mukaan palveluihin kuuluu vesi, mutta sitä saa vain yhdestä vesipisteestä kanisteriin. Suihkut ja vesivessat oli paremmat kuin ulospäin näyttää


Lökholmen on rauhallisempi ja luonnonmukaisempi vaihtoehto vilkaalle Sandhamnille. Olimme Lökholmenissa vain päiväseltään


Lökholmenin kiinnitystapa on mooring line


Kävimme Sandhamnin puolella yhteysveneellä. Sandhamn oli aivan täynnä ja moni oli tullut Lökholmenin puolelle vain päästäkseen käymään Sandhamnissa. Iso yhteysvene oli kuitenkin rikki ja yhteysvenelaiturilla jonot kasvoivat melkoisiksi


Ison yhteysveneen ollessa rikki Lökholmenin ja Sandhamnin välillä yritettiin kuljettaa ihmisiä RIB -veneillä. Kyytiin mahtui vain kuusi matkustajaa kerrallaan.




Kroksö Ostkobben (Ruotsi)




Sandhamnin ja Lökholmenin satamamaksut on varsin korkeat ja osin senkin vuoksi menimme yöksi läheiseen Kroksö Ostkobbenin luonnonsatamaan


Keulaankkuri ja köysi rannalle osoittautui käytännölliseksi Ruotsin luonnonsatamissa. Venettä ei tarvitse ajaa täysin rantaan, mikä vaatii aikaa ja erityistä tarkkaavaisuutta. Peräköysi pitää veneen kuitenkin paikallaan, eikä tuulen suunnnanmuutoksista tarvitse huolehtia yön aikana, 


Ruotsin rannat on syvät, tässäkin 4-5 metriä rannassa. Taustalla näkyy avomeri.


Seuraava päivä oli aurinkoinen ja suorastaan kuuma heti aamusta alkaen


Luonnonsatamissa kumiveneellä soutelu ja ympäristöön tutustuminen on ihan parasta




Träskö Storö (Ruotsi)




Waxholmin jälkeen purjehdimme oman perheen kesken ja suuntasimme takaisin kohti Ahvenanmaata. Träskö Storössä on luonnonsataman lisäksi luontopolku ja varattava sauna. 


Träskö Storö on syvärantainen ja soveltuu luonnonsatamaksi ja ankkuroitumiseen kaikenkokoisille veneille. Saimme olla omassa rauhassa ehkä siksi että jätimme veneen irti rannasta. Naapuriin kerääntyi illan mittaan lisää Ruotsalaisia veneitä, jotka grillailivat ja viettivät iltaa yhdessä kalliolla. Vähän jäi epäselväksi tunsiko venekunnat toisiaan ennestään. Mukavaa heillä tuntui olevan yhdessä. Tällaista mukavaa yhdessäoloa ei oikeastaan Suomalaisten veneiden kesken tapaa


Melissa perä edellä melkein rannassa kiinni. Tällä tapaa mielellään kiinnittyisi Suomenkin luonnonsatamissa, mutta harvoin rantojen syvyys sallii




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti