Melissa purjehdittiin Espooseen lokakuun alussa, mutta Espoon kaupunki kieltäytyi myöntämästä talvisäilytyspaikkaa ennen kuin lokakuun puolen välin jälkeen. En ihmettele pursiseurojen satamien olevan niin suosittuja: Espoon kaupunki ei pystynyt myöntämään meille väliaikaista laituripaikkaa ollenkaan ja talvipaikan vasta todella myöhään syksyllä, kun Espoon pursiseuralta laituripaikan sai kahdesssa päivässä viikonlopun aikana kyselemällä facebookissa ja talvipaikan olisi saanut samalla. Meillä ainoat syyt käyttää kaupungin palveluita on hiukan alhaisempi hinta ja pursiseurojen jäsenyyden mukana tulevat velvoitteet, kuten yövartiointi jopa kaksi kertaa vuodessa.
Melissa nostopäivän 15.10. aamuna EPS:n laiturissa. Laiturit ja Melissan kansi olivat jään peitossa, onneksi meri oli vielä sulana :) |
Mastopukit teimme painekyllästetystä materiaalista |
Jäähdytinnesteen vaihtoa. Vanha jäähdytinneste täytyi ensin valuttaa moottoritilaan ja kuivata sieltä pois napolla ja räteillä |
Vanha moottorin ja vesilukon välinen pakoputken pätkä oli liian lyhyt uudelle vesilukolle ja vaihdettiin hiukan pidempään |
Melissa nostettiin ylös 15.10. Veneen nosti Kuljetus Karttunen Oy, jota voin erittäin lämpimästi suositella. Kertaakaan aikaisemmin maston lasku ja veneen nosto ei ole mennyt näin kätevästi ja nopeasti, vaikka teimme tämän homma Melissalla ensimmäistä kertaa. Olimme toki valmistelleet veneen nostoa varten huolella, mutta hämmästyttävää oli että autonkuljettajan lisäksi maston laskuun tarvittiin vain yksi henkilö, kun kuski tietää mitä tekee ja osaa ohjeistaa oikealla tavalla.
Melissa matkalla talvitelakalle |
Kun Melissa saatiin pukin päälle, piti vielä rakentaa katos pressuja varten. Tässä vaiheessa alkoi olla jo marraskuu ja päivät lyhetä ja kylmetä uhkaavasti. Katoksen tekeminen ja veneen siivoaminen olivat viimeiset ponnistukset, joihin kului monta pitkää ja pimeää iltaa kylmällä ja tuulisella talvisäilytysalueella. Näiden jälkeen syksyn tehtäviin kuului vielä pohjan hionta kevään maalausta varten, mutta meille alkoi riittää venehommat tältä kaudelta. Edelliset 5-6 viikkoa mukaan lukien viikonloput oli menneet veneen parissa ja motivaatio käyttää vielä seuraavat 2-3 viikkoa alkoi lähennellä nollaa.
Tilasimme pohjan kunnostuksen urakoitsijalta, jonka kanssa asiointi sujui hyvin. Saimme helposti sovittua lasimurskan käytöstä puhalluksessa, mikä on sallittu puhallusmateriaali Espoon satamissa ja muistakin yksityiskohdista, kuten hionnasta gelcoat- pinnalle. Lopulta meidän ei tarvinnut tavata urakoitsijaa ollenkaan eikä käydä edes näyttämässä venettä. Etumaksun jälkeen urakoitsija vain lähetti eräänä joulukuun iltana kuvan, josta selkeästi näki että homma oli tehty kun Melissan pohjan väri oli vaihtunut punaisesta valkoiseksi. Tähän asti pohjan kunnostuksen tilaaminen vaikuttaa erittäin hyvältä ratkaisulta ja odotamme myös maalauksen onnistuvan yhtä sujuvasti kevään puolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti